Een klein bedrijf omzetten naar een groot bedrijf

Als jouw bedrijf eenmaal groeit dan is het handig om te kijken wat je de komende tijd nog meer kunt doen om de groei zo veel mogelijk door te zetten. De meeste kleine bedrijven hebben tenslotte de ambitie om er uiteindelijk een groot bedrijf van te maken. Dit is echter niet erg gemakkelijk, tenslotte lukt het nog steeds een groot deel van de kleine bedrijven niet om ook op grote schaal te groeien en een significant deel van de markt over te nemen. Gelukkig zijn er diverse technieken die kunnen helpen om de groei van het bedrijf veilig te stellen en zo samen met het team te werken naar een overname van de huidige markt.

Zet de juiste doelen

Tijdens de groeifase van het bedrijf is het noodzaak om de juiste doelen te stellen. Door goed te kijken naar de verschillende doelen binnen het bedrijf kan er gewerkt worden naar een bepaalde mate waar het bedrijf zich in een aantal maanden en aantal jaren zal moeten bevinden. Het is belangrijke om doelen te zetten voor het bedrijf als geheel, en vervolgens op basis van deze doelen te kijken wat de individuele doelen zijn van de verschillende leden van het team. Zo zal een marketeer binnen het bedrijf andere doelen hebben dan een programmeur of een designer. Door iedereen binnen het bedrijf mee te nemen in de doelen die voor het bedrijf zijn gezet, wordt het aanzienlijk eenvoudiger om te groeien naar een niveau waarin het bedrijf zich als groot bedrijf kan neerzetten in de markt waarin deze actief is.

Varieer in producten en diensten

Het bedrijf is vaak gestart met een enkel product of een enkele dienst, maar dit betekent niet dat dit altijd zo moet blijven. Op een gegeven moment is het belangrijk dat er ook aanvullende producten en diensten aan het assortiment worden toegevoegd. Dit biedt nieuwe kansen om omzet binnen te halen en maakt het daarbij ook direct mogelijk om nieuwe markten te betreden. Zo is Apple ooit gestart met het maken van computers, maar hier hebben zij niet de hele wereld mee kunnen bereiken. Pas op het moment dat zij ook MP3-spelers en smartphones gingen maken, werd het voor hen mogelijk om zich wereldwijd binnen diverse markten en binnen diverse doelgroepen als bedrijf neer te zetten dat goede producten verkoopt.

Breid uit

Het laten groeien van het bedrijf begint daarbij ook bij uitbreiden. De meeste Nederlandse bedrijven kiezen er al snel voor om ook op Europees niveau actief te zijn. Dit heeft vooral te maken met het feit dat Nederland een redelijk kleine markt is als we naar de wereld kijken. Als producten in Nederland aanslaan dan is de kans natuurlijk groot dat er ook andere landen zijn waar deze producten verkocht kunnen worden. Door uit te breiden naar andere landen is het mogelijk nieuwe markten te betreden en wordt het bovendien ook bijzonder eenvoudig om de totale afname van het product te verhogen. En dat is precies wat je als bedrijf wilt, want dit biedt een grote groei voor de komende periodes.

Kleinere bedrijven kopen

Een bekende manier om het personeel uit te breiden is door kleinere bedrijven te kopen die zich binnen dezelfde markt bevinden. Dit is vooral binnen grotere bedrijven een veelgebruikte methode om het beste talent binnen te halen. Als het bedrijf eenmaal een bepaald niveau heeft bereikt wat betreft omzet dan is het mogelijk om bijvoorbeeld teams van andere startups en de producten die zij aan het maken zijn over te nemen. Hier moeten over het algemeen wel goede voorwaarden tegenover staan, omdat het team van de startup het anders liever zelf doet.

Samenwerken met grote bedrijven

Een andere manier om het bedrijf flink te laten groeien is door te kijken naar andere grote bedrijven die op dit moment ook dezelfde markt proberen te betreden. Het is gemakkelijker om groot te worden op het moment dat je op de schouders van een reus staat. Startups doen er dan ook goed aan om op zoek te gaan naar grotere bedrijven die een samenwerking kunnen aangaan.

Een goed voorbeeld hiervan is Spotify, dat in Nederland al in een vroeg stadium een samenwerking is aangegaan met KPN, waarbij alle KPN-abonnees een korting kregen op Spotify wanneer zij een KPN-abonnement afnamen. Dit bood voor Spotify direct een gigantische markt en ook ontzettend veel naamsbekendheid in Nederland, zonder dat zij hier hoge marketingkosten voor hebben moeten maken. Door strategische samenwerkingen met grotere partijen kan een kleinere partij al snel binnen de gehele markt bekend worden en op deze manier zorgen dat zij in korte tijd een gigantisch marktaandeel kunnen oppakken.

Naarmate het kleine bedrijf groter wordt zal het ook weer voor het andere grote bedrijf interessant worden, dus beide partijen winnen uiteindelijk in een deal zoals deze. Uiteindelijk kan dit er ook nog in resulteren dat het grote bedrijf het kleinere bedrijf overneemt, omdat zij uiteindelijk voldoende marktaandeel hebben om het ook voor het grote bedrijf weer interessant te maken.