Handleiding voor social media voor startups

Startups en social media gaan hand in hand. Steeds meer startups kiezen ervoor om via social media de eerste groei van het bedrijf te realiseren en zo te zorgen dat zij zo veel mogelijk potentiële klanten kunnen bereiken. Dit biedt hen de mogelijkheid om zo snel mogelijk de markt op te gaan. Social Media is namelijk een zeer snelle en ook kosteneffectieve manier om te zorgen dat de startup nieuwe klanten bereikt en kan op een uitstekende manier worden ingezet om de doelgroep dagelijks meerdere keren te bereiken. Het gaat hierbij allang niet meer om mensen die het bedrijf actief volgen via social media, vandaag de dag is het via ieder sociaal netwerk mogelijk om door middel van advertenties hele specifieke mensen te bereiken, en dat biedt vooral voor startups ontzettend veel waarde.

Bij het starten van social media marketing is het belangrijk dat er gekeken wordt naar een gestructureerd plan waarin is opgenomen welke stappen er zullen worden genomen om te zorgen dat deze vorm van marketing op de beste manier kan worden uitgevoerd. Dit zal er uiteindelijk in resulteren dat er een maximale groei door middel van social media kan worden bereikt. Startups moeten hierbij ook een specifieke statistiek aannemen als primair doel, waarbij er alles wordt gedaan om te zorgen dat dit statistiek een steeds betere waarde bereikt. Of het nu gaat om het aantal volgers, het aantal kliks naar de website of het aantal conversies dat op de website plaatsvindt, het is altijd nodig om hier een goed doel voor neer te zetten.

Marketing met een beperkt budget

Het grootste voordeel voor startups is dat social media al bij een zeer beperkt budget kan worden ingezet om doelen te behalen en klanten binnen te halen. Het is allang niet meer nodig om hele televisiereclames samen te stellen voordat het bedrijf de markt op kan gaan. Dankzij het budget voor social media kan worden gekeken hoe er op een goede manier kan worden gezorgd dat de primaire doelgroep voor het product of de dienst kan worden bereikt. En gelukkig bieden de advertentiesystemen van deze sociale platforms hier steeds meer mogelijkheden voor. Zo is het voor startups vandaag de dag mogelijk om zeer specifieke beschrijvingen van hun potentiële klanten op te geven en vervolgens te adverteren op de doelgroep die precies aan deze beschrijving voldoet. Op deze manier kunnen startups zo snel mogelijk de doelgroep bereiken. Tenslotte staan advertenties op social media al binnen zeer korte tijd online en kunnen de eerste bezoekers al binnen enkele minuten de website bereiken.

Primaire doelen bepalen

Bij social media is het voor startups belangrijk dat zij primaire doelen opstellen die bijdragen aan de groei van het bedrijf. Dit biedt de mogelijkheid om samen met anderen plannen op te stellen die erin zullen resulteren dat deze doelen worden bereikt. Het is niet eenvoudig om de juiste doelen te kiezen, dus in het begin is het goed om te kijken op welke manier er nu zo snel mogelijk voor het juiste bereik kan worden gezorgd. Naarmate er steeds meer resultaten van de social media-campagnes binnenkomen, wordt het eenvoudiger om te zorgen dat de middelen die op dit moment beschikbaar zijn op de beste manier kunnen worden ingezet om het maximale voor de startup via social media te behalen.

Social media platforms kiezen

Bij het samenstellen van een marketingplan voor social media het belangrijk dat er gekeken wordt naar de platforms die op de juiste manier aansluiting hebben bij het concept dat bij de doelgroep wordt getoond. Dit zal er uiteindelijk in resulteren dat er veel meer resultaat uit de campagne kan worden gehaald. Zo doen startups die een product voor bedrijven aanbieden er bijvoorbeeld goed aan om deze op Twitter en LinkedIn te adverteren, omdat dit platforms zijn die meer voor zakelijke doeleinden worden gebruikt. Voor producten en diensten die zich richten op consumenten is het juist weer interessant om te kijken naar Facebook en Instagram, omdat dit juist tijdens de vrije tijd wordt gebruikt.

Tips voor social media

Let er bij het samenstellen van social media-campagnes altijd op dat de instellingen voor de campagnes op de beste manier worden benut. Dankzij de kracht van social media is het eenvoudiger dan ooit om de juiste mensen binnen Nederland te bereiken, dus startups doen er goed aan om te kijken naar de juiste wegen om deze doelgroep dan ook echt te bereiken.

De kracht van social media komt vooral voort uit de visuele elementen die binnen de advertenties worden ingezet. Het maakt daarbij vooral uit op welke manier deze worden ingezet. De meeste social media-platforms zijn ideaal voor video’s, maar ook advertenties met foto’s en tekst werken ontzettend goed. Het is belangrijk om zo snel mogelijk de aandacht van de potentiële klant te pakken en deze aandacht vervolgens om te zetten in de actie die jij graag door hen wilt laten ondernemen. Hoe beter je dit uiteindelijk uitvoert, hoe gemakkelijker het wordt om dit te optimaliseren naar een marketingsysteem dat ontzettend veel klanten naar de startup zal brengen.