Hoe jij jouw startup kunt laten groeien

De groei van een startup is een van de meest fascinerende en ook belangrijkste onderdelen van het starten van het bedrijf. Zonder groei is er simpelweg geen enkele manier om het bedrijf uiteindelijk te maken zoals het hoort te zijn: honderden medewerkers, een internationale speler of een bepaalde omzet. Het is voor veel startups dan ook ontzettend belangrijk om te kijken op welke manier er gezorgd kan worden dat de groei van de startup aanhoudt en dat de kosten die hiervoor gemaakt worden overeenkomen met het budget dat hiervoor is vrijgemaakt. Toch kiezen veel startups de verkeerde manier van groeien, zij letten op verkeerde statistieken of houden niet de juiste doelen aan. En juist daar gaat het dan ook mis, waardoor deze startups uiteindelijk niet zo ver komen als zij zelf hadden gehoopt.

Groei is dan ook een belangrijke graadmeter binnen een startup. Het is niet zomaar dat veel bedrijven ervoor kiezen om uiteindelijk de groei in procenten aan te houden als belangrijkste indicator voor de gezondheid van het bedrijf. Zo zijn er diverse incubators – organisaties waar startups worden aangesloten om te zorgen dat zij snel de markt kunnen veroveren – waarbij wordt aangehouden dat bedrijven met minimaal 7% per week moeten groeien om in het programma te blijven. Groei blijft een essentieel onderdeel.

Netwerk

Het netwerk van een startup is een element dat flink kan bijdragen aan de groei van de startup. Zo kunnen mensen in het netwerk gebruik maken van het product of de dienst waar de startup mee bezig is. Maar binnen het netwerk kunnen ook mensen gevonden worden die op het gebied van kennis flink kunnen helpen om het bedrijf te laten groeien. Er zijn daarbij ook voldoende mensen binnen het netwerk die kunnen helpen om weer connecties te leggen met nieuwe mensen, zoals de belangrijkste rol binnen het bedrijf dat de startup probeert te bereiken.

Klein beginnen

Begin als startup altijd klein en werk van daaruit naar de juiste groei. Geen enkele startup zal gedurende het eerste jaar met duizenden procenten per maand groeien, dat is simpelweg niet realistisch. In plaats daarvan is het belangrijk om de juiste doelen op te stellen en op basis van deze doelen te zorgen voor de beste groei van het bedrijf. Het is zonde als een startup niet op de juiste manier kan groeien omdat er simpelweg doelen zijn gesteld die ver boven de realiteit liggen. Dit draagt niet alleen bij aan een groot verlies van tijd, het zorgt er ook nog eens voor dat het personeel gedemotiveerd raakt omdat de doelen die zijn gesteld gewoonweg niet gehaald worden.

Content marketing

Binnen de wereld voor startups is content marketing een van de meest effectieve manieren om te zorgen dat er groei ontstaat. Door content te plaatsen op media waar de doelgroep actief is kan er worden gezorgd dat er een grote naamsbekendheid ontstaat en dat een groot aantal mensen het bedrijf ontdekken. Dit resulteert voor startups niet alleen in exposure, het kan er ook toe leiden dat er nieuwe gebruikers op de website komen en dat er veel sales gemaakt worden. Het is als startup dan ook belangrijk dat er gekeken wordt naar de beste manieren om content marketing in te zetten voor de maximale groei van de onderneming.

Email marketing

Email marketing is een onmisbaar element voor de groei van een startup. Hieronder worden twee vormen van email marketing beschreven:

Massa

Je kunt door middel van diverse soorten software in één keer een e-mail naar een groot aantal ontvangers sturen. Door lijsten te verzamelen van mensen binnen bedrijven waar jouw producten en diensten interessant voor zijn, zorg je dat je in één keer ontzettend veel exposure hebt. Een nadeel van massa e-mails is echter wel dat je het niet erg persoonlijk kunt houden, dus op maat voorstellen zitten er over het algemeen niet in. Dit is jammer, want het kan ertoe leiden dat je veel minder sales maakt wanneer je de massa e-mails gaat uitsturen.

Persoonlijk

Persoonlijke mails naar mensen binnen het bedrijf zijn dan over het algemeen ook beter. Door te kijken naar het bedrijf en goed te onderzoeken hoe de diensten en producten van de startup bij het bedrijf aansluiten, wordt voor een veel betere connectie tussen bedrijf en product gezorgd. Dit vergroot de kans op een samenwerking en voorkomt dat er veel tijd wordt gestoken in e-mails die veel te weinig zullen opleveren.

Social Media marketing

Marketing via social media is al jaren ontzettend rendabel. Door te kijken naar advertentieplatforms zoals Twitter, Facebook en Instagram zorg je ervoor dat de je interessante en potentiële klanten zo snel mogelijk kunt bereiken. Vandaag de dag is het zeer eenvoudig om een advertentiecampagne op te zetten waarbij specifiek de mensen die het meest aansluiten bij de producten en diensten die je verkoopt worden bereikt.

7 Stappen om je startup op de beste manier te laten groeien

1. Blijf trouw aan de kerntaken

Bij het opstellen van de startup let je op specifieke kerntaken. Houd je hier trouw aan, om te zorgen dat de groei van jouw bedrijf op de beste manier kan worden doorgezet en je geen problemen hebt op het gebied van de uitvoer van bepaalde taken.

2. Ontwikkel een nieuwe missie

Een startup gaat niet zomaar achter andere bedrijven aan, het heeft een eigen missie. Door een goede missie te ontwikkelen is het gemakkelijker om de markt op de beste manier te bereiken en ook het personeel mee te krijgen.

3. Wees kritisch bij nieuwe kansen

Niet iedere kans is interessant, ga daarom niet zomaar achter iedere kans aan die zich voordoet. Kijk in plaats daarvan wat nu echt interessant is en wat er goed aansluit bij het volgende punt.

4. Richt je op inkomsten

Inkomsten zijn zo belangrijk voor een startup als benzine voor een auto die moet rijden. Houd dit daarom altijd aan als belangrijkste aspect voor de groei van het bedrijf. Zonder omzet ben je als startup namelijk helemaal niets.

5. Kijk goed naar prioriteiten

Houd de lijst van prioriteiten altijd op de juiste manier opgesteld en voorkom dat je achter elementen aanloopt die niet goed aansluiten bij de doelen van het bedrijf. Dit biedt een betere focus en voorkomt dat je tijd en geld investeert in iets dat op dit moment nog niet interessant is.

6. Neem iedereen mee in je visie

Door mensen mee te krijgen in je visie zorg je dat je op de beste manier naar een goed team kunt werken dat zich iedere dag inzet om de groei van het bedrijf te maximaliseren.

7. Aannemen, trainen (en ontslaan) op basis van de visie

Je moet altijd de mensen aannemen die goed bij de visie aansluiten. Zodra je de mensen binnen hebt moet je ze ook weer goed trainen. Toch is niet iedereen geschikt, deins er daarom niet voor terug om mensen te ontslaan als zij niet over de visie beschikken die jij zelf voor de startup hebt opgesteld.