Hoe start je een bedrijf? 10 Handige stappen

Het starten van een bedrijf is voor veel mensen nog steeds een mooie droom. Voor sommigen is het inmiddels een droom die werkelijkheid is geworden, omdat zij recentelijk de stap hebben genomen om het eigen bedrijf op te starten. Bij het starten van een bedrijf komen ontzettend veel elementen kijken, elementen die je zo goed mogelijk moet vervullen om te zorgen dat je het beste resultaat uit jouw onderneming kunt halen.

10 Handige stappen voor het starten van een bedrijf

1. Test eerst jouw idee

Nog voor het moment dat je naar de Kamer van Koophandel gaat om een bedrijfsnaam te registeren is het belangrijk om jouw idee te testen. Is het inderdaad zo dat mensen bereid zijn geld te betalen voor de diensten en/of producten die jij via jouw bedrijf wilt verkopen? Door vooraf te testen of er inderdaad een markt is, voorkom je dat je veel tijd en geld investeert in iets dat uiteindelijk helemaal niet rendabel zal zijn. Het testen van een idee helpt de juiste inzichten te krijgen en maakt het daarbij ook mogelijk om waardevolle informatie in te winnen voordat je het bedrijf echt opzet.

2. Juiste bedrijfsvorm kiezen

In Nederland kun je uit verschillende bedrijfsvormen kiezen wanneer je een inschrijving doet bij de Kamer van Koophandel. Het is dan ook handig om vooraf uit te zoeken welke bedrijfsvorm het beste zal aansluiten bij de doelen die jij met jouw bedrijf hebt en de structuur waarmee jij het bedrijf gaat opzetten. Je kunt kiezen uit een eenmanszaak, een V.O.F., een B.V. en een N.V. Een eenmanszaak is handig voor freelancers en ZZP’ers, een V.O.F. is interessant wanneer je samen met iemand start, een B.V. is nodig wanneer je een redelijke omzet draait en een N.V. is alleen beschikbaar voor bedrijven die al ontzettend lang actief zijn.

3. Bedrijfsnaam kiezen

Een bedrijfsnaam is uiteindelijk de manier waarop mensen aan jouw diensten en producten denken. Het is dan ook slim om goed na te denken over de naam die jij uiteindelijk aan jouw bedrijf gaat geven. Dit is ook de naam die je moet hanteren wanneer je naar de Kamer van Koophandel gaat om je in te schrijven. Kies een bedrijfsnaam die lekker klinkt en bovendien ook gemakkelijk te onthouden is, zodat je zeker kunt zijn dat de mensen waar jij aan vertelt dat jij een bedrijf hebt deze naam ook echt zullen onthouden. Let wel altijd goed op dat de bedrijfsnaam die je wilt kiezen niet geregistreerd staat als trademark, omdat je in dat geval geen aanspraak kunt maken op die naam.

4. Logo maken

Een logo is net zo belangrijk als de bedrijfsnaam, dus je moet ervoor zorgen dat je een herkenbaar en duidelijk logo hebt. Laat het logo de stijl van jouw bedrijf uitstralen, zodat mensen op basis van het logo al kunnen zien met wat voor bedrijf zij te maken hebben. Je kunt het logo zelf ontwerpen, maar ook in gesprek gaan met creatievelingen die het logo voor jou kunnen samenstellen op basis van de omschrijving die jij voor jouw bedrijf geeft. Je kunt wat betreft logo in principe alle kanten op, dus het is goed om hier even over na te denken voordat je het logo kiest waar je de komende jaren gebruik van zult gaan maken.

5. Lening aanvragen voor starten van het bedrijf

Je kunt in Nederland erg eenvoudig bij meerdere partijen een lening aanvragen, het is echter altijd de vraag of je deze lening daadwerkelijk gaat krijgen. Je moet hiervoor over het algemeen een businessplan samenstellen, gebaseerd op de diensten en producten die je gaat verkopen en de markt waar je deze diensten en producten gaat leveren. Door goed in te spelen op de diverse vragen van deze leningverstrekkers kun je vrij eenvoudig zorgen dat je een grote kans maakt om het bedrag te krijgen dat jij denkt nodig te hebben om te zorgen dat jij de groei van jouw bedrijf de komende jaren flink kan optimaliseren.

6. Een boekhouder kiezen

Als ondernemer betaal je belasting, maar ook als bedrijf betaal je belasting in Nederland. Het is daarom goed om al in een vroeg stadium bij het starten van een onderneming een boekhouder in te schakelen. De meeste boekhouders kunnen als freelancer voor jou aan de slag. Bij boekhouders geldt over het algemeen dat je zeker de kosten eruit zult halen, al is het maar om het feit dat boekhouders simpelweg veel meer weten over de trucjes die je kunt toepassen om te zorgen dat je niet de maximale belasting betaalt op het moment dat jij aangifte doet. Een goede boekhouder is op de hoogte van diverse soorten aftrek waar je gebruik van kunt maken, zodat je niet een groot deel van het geld dat jouw bedrijf binnenkomt kwijt bent aan belasting.

7. Kantoorruimte kiezen

Het huren van een kantoorruimte is een goede manier om met anderen in contact te komen en te zorgen dat je een professionele omgeving om je heen hebt. Let er bij het kiezen van een kantoorruimte onder andere op dat je voldoende ruimte hebt om te groeien, dat er zonlicht binnenkomt en dat je hier niet een al te hoge prijs voor betaalt.

8. Besparen op zakelijke software

Software is vandaag de dag een belangrijk onderdeel bij het starten van een bedrijf. Het is slim om samen met andere software in te kopen, omdat dit flink zal schelen in de totale kosten die je moet betalen op het moment dat je deze software gebruikt.

9. Wat je over jouw bedrijf moet weten

Zorg er bij de start van jouw bedrijf voor dat je onder andere weet wie jouw producten en/of diensten gaan afnemen en welke prijzen zij hiervoor betalen. Daarbij is het ook goed om vooraf inzicht te krijgen in de manieren waarop je deze mensen kunt bereiken en welke kosten dit met zich meebrengt. Zo heb je een goed beeld van de komende maanden, omdat je op basis van deze informatie kunt zorgen dat je op de juiste manier jouw bedrijf zult opstellen.

10. 3 Verkooptechnieken die jouw nieuwe bedrijf zullen helpen

Verkopen is een belangrijk element bij jouw nieuwe bedrijf. Daarom kun je de volgende tips toepassen:

  • Ga naar netwerkevenementen die gericht zijn op jouw doelgroep en probeer hier mensen te leren kennen waarvan jij weet dat de diensten en/of producten aansluiten bij wat zij zoeken.
  • Bel regelmatig een bedrijf op die jij zelf graag als klant zou willen hebben en ga met hen in gesprek om te kijken of er inderdaad een aansluiting is tussen de diensten en/of producten die je levert en de oplossing die het bedrijf op dit moment zoekt.
  • Zorg dat mensen online alles kunnen vinden over jouw dienst en/of product zodat je hen ook via jouw website producten en diensten kunt verkopen!