Startup marketing en plan voor lancering startup

 

Nieuwe startups moeten ervoor zorgen dat zij op de juiste manier op de markt komen en kunnen zorgen dat er consumenten of bedrijven zijn die interesse hebben in de producten en diensten die zij aanbieden. Het is voor nieuwe startups dan ook goed om een marketingplan samen te stellen waarin is opgenomen welke strategieën er zullen worden toegepast om te zorgen dat de groei van het bedrijf op de juiste manier kan worden uitgevoerd. Vooral wanneer nog weinig mensen van het bedrijf hebben gehoord is het lastig om het bedrijf op de beste manier in de markt te zetten, en met een goed marketingplan is het mogelijk om te zorgen dat hier zo veel mogelijk uit zal worden gehaald. Hiermee kunnen nieuwe startups dan ook op de beste manier zorgen dat er zo veel mogelijk potentiële klanten naar de website komen en bestellingen plaatsen of offerteaanvragen doen.

De basis van een marketingplan

Een marketingplan beschrijft alle strategieën die zullen worden ingezet om te zorgen dat het bedrijf in de beginfase op de juiste manier bij de potentiële doelgroep terechtkomt. Het is voor een startup nodig om al deze strategieën in kaart te brengen, omdat het anders lastig wordt om te zorgen dat er echt het maximale uit de eerste fase van het bedrijf kan worden gehaald. De basis moet daarom goed beschrijven welke stappen er genomen zullen worden om de komende tijd bij zo veel mogelijk mensen bekend te worden en te zorgen dat deze mensen via de website diensten en producten afnemen.

Social media marketing

Social Media is een van de meest effectieve manieren om te zorgen dat de startup al in de eerste fase op de beste manier in de markt wordt gezet. Het is voor de meeste nieuwe startups nog lastig om de manieren waarop social media ingezet kan worden in kaart te brengen. Het is vandaag de dag bijvoorbeeld allang niet meer voldoende om simpelweg een bericht op Facebook te delen en te verwachten dat er ontzettend veel nieuwe klanten op afkomen. Zo is adverteren op deze sociale netwerken de nieuwe standaard geworden, waar startups geld investeren om zo veel mogelijk bereik te verkrijgen. De kosten die hiervoor worden gemaakt zullen in het begin nog significant zijn, maar zodra er duidelijk is welke mogelijkheden er op social media zijn is het al snel mogelijk om alles bij te schaven en te zorgen dat er het maximale uit iedere advertentie kan worden gehaald.

PR voor startups

PR is in Nederland nog steeds een van de meest effectieve manieren om te zorgen dat de doelgroep wordt bereikt. Het is hierbij niet de bedoeling dat je in zo veel mogelijk kranten en tijdschriften komt te staan, het is juist interessant om in kranten en tijdschriften te komen die door de doelgroep gelezen worden. Dit zal er uiteindelijk sneller toe leiden dat de startup onder de ogen van potentiële klanten komt en hierdoor zullen mensen ook eerder de diensten afnemen. Het is mooi meegenomen als een revolutionair product voor bergbeklimmers in de Telegraaf wordt genoemd, maar als er maar weinig bergbeklimmers deze krant lezen dan voegt het weinig toe aan de marketing van de startup. Houd er binnen het marketingplan dan ook rekening mee dat de focus vooral moet liggen op het bereiken van de doelgroep en niet op het bereiken van zo veel mogelijk mensen.

Content creëren

Content marketing is een interessante manier om de producten en diensten van een startup in de markt te zetten. Het is dan ook niet vreemd dat steeds meer startups ervoor kiezen om zelf iemand aan te nemen die actief bezig is het met het creëren van content. Of het nu aankomt op het schrijven van blogs, het maken van infographics en video’s of het publiceren van whitepapers, binnen content marketing kun je altijd grote successen behalen die actief zullen bijdragen aan de groei van het bedrijf. Naarmate de kwaliteit van de content steeds beter aansluit op wat de doelgroep wilt zien of lezen, wordt het ook gemakkelijker om deze content actief in te zetten om nieuwe klanten binnen te halen. Houd er in het marketingplan dan ook rekening mee dat het ook hier niet gaat om het bereiken van zo veel mogelijk mensen, maar juist om het bereiken van de mensen die zich binnen de doelgroep voor de producten en diensten bevinden.

Testen en bijschaven

Binnen het marketingplan moet ook alvast aan de toekomst gedacht worden. Het is voor startups aan te raden om de nieuwe marketingstrategieën niet op een globale manier op te zetten, maar juist te beginnen met een aantal tests die een inzicht zullen bieden in de manier waarop de marketing uitgevoerd moet worden. Naarmate er goede tests worden gelanceerd, is het gemakkelijker om uit te zoeken welke strategieën nu op de juiste manier bijdragen aan de groei van het bedrijf en kunnen deze strategieën steeds verder geoptimaliseerd worden.