Startup uitdagingen en problemen

Startups proberen problemen binnen bepaalde markten op te lossen. Maar binnen de startup zelf komen ook regelmatig uitdagingen en problemen voor die opgelost moeten worden. En dat is niet vreemd, het is tenslotte niet eenvoudig om een eigen startup op te zetten want anders had iedereen vandaag de dag gewoon een eigen startup. De problemen en uitdagingen die startups tegenkomen zijn vitaal voor de uiteindelijke groei van het bedrijf en de levensvatbaarheid van het bedrijf in haar geheel. Het is voor startups dan ook essentieel dat zij deze uitdagingen en problemen op de beste manier kunnen tackelen en op die manier zorgen dat zij altijd bezig zijn om het bedrijf, de producten en diensten die worden geleverd en de manier waarop de dienst/het product op de markt aansluit wordt verbeterd.

Trends en obstakels

Binnen de wereld van startups zijn er ontzettend veel trends en obstakels die erin kunnen resulteren dat het bedrijf niet op de juiste manier groeit dan op voorhand was aangenomen. Dit heeft onder andere tot gevolg dat deze startups niet op de beste manier de markt kunnen bereiken en daarmee grote problemen voor zichzelf creëren. Er zijn tientallen verschillende manieren waarop startups kunnen falen, maar toch zit er binnen de totale aantallen altijd een factor of 5 die het meest voorkomt. Daarover lees je verderop op deze pagina meer.

Op het gebied van trends moeten startups altijd goed meegaan met de markt. Het komt regelmatig voor dat een startup de nieuwste technologie kan inzetten waar grotere bedrijven op dit moment nog niet naar hebben gekeken. Dit is dan ook een grote voorsprong tegenover grotere bedrijven en dit kan de startup bovendien combineren met het feit dat zij zeer snel kunnen schakelen op het gebied van de richting die zij aannemen binnen de markt. Zo kan een corporate bedrijf moeilijk de gehele bedrijfsvoer omzetten, terwijl dit bij startups juist bijzonder eenvoudig is. Het is dan ook zo dat startups in de meeste markten een grote voorsprong hebben als het aankomt op het samenstellen van disruptieve modellen, al is het maar om het feit dat zij simpelweg kleiner zijn en dus ook beter kunnen wenden op basis van data.

Sinds de internetbubbel aan het eind van de 20e eeuw is het voor veel nieuwe startups duidelijk dat zij een specifiek doel voor zich moeten hebben waarbij innovatie voorop staat. Het is allang niet meer voldoende om een goed idee te hebben, de uitvoer is veel belangrijker en ook de manier waarop de markt wordt bereikt is daarbij vitaal. Het is zonde als een startup ontzettend veel tijd investeert in de manier waarop het wordt geleid en dat er vanuit deze investeringen helaas geen nieuwe resultaten aan het bedrijf kunnen worden toegeschreven. In deze situaties is het voor de startups beter om eerst te testen of bepaalde elementen binnen producten, diensten en markten wel op de beste manier kunnen aanslaan. Het volgen van trends is voor startups ontzettend belangrijk, maar hierbij moet worden meegenomen dat het juist aan de startup is om buiten deze trend na te denken over de beste manier om een bepaalde markt te innoveren.

5 Redenen waardoor startups uiteindelijk falen

1. Problemen met de markt

Een groot probleem voor startups is dat zij zich soms richten op markten waar veel problemen mee kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan een startup die zich richt op het verkopen van huizen, maar dat er plotseling een huizencrisis ontstaat. Dit zijn grote problemen die ertoe kunnen leiden dat er direct een markt voor het bedrijf verdwijnt en dat er dus geen nieuwe gebruikers en nieuwe klanten binnenkomen. Het is voor deze startups ontzettend moeilijk om zichzelf aan te passen aan de manier waarop zij producten en diensten verkopen, omdat de markt simpelweg niet meer op de manier werkt waarop zij gewend zijn. Dit kan erin resulteren dat het bedrijf binnen korte tijd failliet gaat omdat er simpelweg geen inkomsten meer zijn.

2. Problemen met het businessmodel

Startups moeten hun eigen businessmodel bedenken en het kan voorkomen dat een startup simpelweg een verkeerd businessmodel heeft uitgekozen. Dit is zonde, want dit resulteert keer op keer in een vervelende manier van werken. Bedrijven die geen goed businessmodel hebben kunnen niets verkopen, omdat er simpelweg geen enkele partij is die het product of de dienst zal afnemen. Het is aan deze bedrijven dan ook om een Pivot te maken – dit is een verandering in het businessmodel van het bedrijf – om zo te zorgen dat zij op de beste manier de markt kunnen bereiken. Veel startups doen dit echter te laat, waardoor zij niet meer op de juiste manier kunnen werken om de markt te veroveren met het disruptieve product.

3. Slecht managementteam

Een startup is uiteindelijk zo goed als het team dat er achterzit. Het is dan ook belangrijk dat er een goed managementteam wordt samengesteld. Toch zijn er nog voldoende startups die hier niet goed op letten en die hierdoor vervelende obstakels op de weg krijgen. In dat geval is het goed om een externe adviseur aan te nemen, die ervoor kan zorgen dat er een betere structuur ontstaat binnen het team van de startup. De meeste startups gaan hier echter te laat mee aan de slag, waardoor zij niet op de juiste manier voor de beste samenstelling van het team kunnen zorgen.

4. Te weinig geld

Cashflow is voor startups een groot probleem. Er moet tenslotte altijd voldoende geld op de bankrekening staan om te zorgen dat alle kosten gedekt kunnen worden. Bij de meeste startups komt er niet voldoende geld binnen, bijvoorbeeld omdat de markt niet goed bereikt wordt of doordat er geen goed businessmodel wordt aangehouden. Dit is zonde, want dit resulteert er altijd in dat het bedrijf faillissement moet aanvragen en hierdoor niet verder kan gaan.

5. Problemen met het product

Dan is er ook nog een factor van het product. Het kan zomaar zijn dat de startup een product op de markt brengt dat helemaal niet goed in elkaar zit. Er zitten verkeerde onderdelen in, het product doet niet wat geadverteerd is of het ontploft zelfs. En al deze problemen zullen uiteindelijk resulteren in een slechte ervaring voor de gebruikers. Het is aan de startup zelf om deze problemen op te lossen, maar vaak is er geen goed managementteam of onvoldoende kapitaal om dit voor elkaar te krijgen.